Wpływ wody na człowieka

W poniższym artykule odpowiemy na często zadawane pytania. Ile wody powinno wypijać się każdego dnia? Czy można ją przedawkować? Jak się nie odwodnić? W jaki sposób najlepiej dostarczyć wodę dla organizmu?

wpływ wody na ciało człowieka

Dlaczego woda jest tak ważna?

Z chemicznego punktu widzenia dorosły człowiek składa się w 60-70% z wody. Z powyższego można wywnioskować że nawadnianie organizmu jest istotną kwestią dla jego prawidłowego funkcjonowania. Utrata już 1-2% płynów negatywnie wpływa na działanie organizmu. To z tego powodu bez jedzenia możemy przetrwać zdecydowanie dłużej niż bez picia wody.

Woda nie dostarcza energii ale pełni bardzo ważne funkcje. W jej obecności zachodzą wszystkie reakcje chemiczne w organizmie. Jest konieczna do zachowania prawidłowej objętości i ciśnienia krwi, transportuje składniki odżywcze i tlen do komórek. Bez wody nie ma prawidłowego trawienia, właściwej pracy jelit i przyswajania składników odżywczych. Pozytywnie wpływa na wygląd i samopoczucie. Wypłukuje nadmiar toksyn z organizmu, nawadnia, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci. Brak odpowiedniej ilości wody w diecie szybko daje się odczuć: popękane usta, suchość w gardle, napięta skóra. Wiele osób nie zdaję sobie sprawy, iż powodem zmęczenia, ospałości, braku koncentracji towarzyszącej złemu samopoczuciu jest niedostateczna ilość wody w organizmie.

Pić czy jeść?

Woda wbrew powszechnemu przekonaniu nie wpływa na nawilżenie organizmu. Co więcej picie zbyt dużych ilości przeciąża nerki. Nie samo picie wody, lecz utrzymanie odpowiedniego jej poziomu w komórkach ciała jest kluczowe dla nawodnienia. Należy dbać o szczelność błon komórkowych, woda wyciekająca z komórek gromadzi się w postaci obrzęków nóg, kostek, powiek. Dlatego zaleca się aby głównym źródłem wody było pożywienie. Pokarmami bogatymi w wodę są warzywa i owoce (arbuzy, pomidory, cukinia, ogórki, jabłka, gruszki itp.), rośliny strączkowe, kasze, makarony. Należy jednak pamiętać aby jeść je surowe. Podczas gotowania błony komórkowe roślin niszczone są przez wysoka temperaturę. Odwodnienie, rozumiane tu jako niedostateczne nawodnienie komórek ciała, powoduje degradację tychże komórek, w konsekwencji doprowadzając do nieprawidłowego ich funkcjonowania. Przyspieszone zostają procesy starzenia się organizmu, osłabione funkcje fizyczne i zdolności umysłowe. Skóra traci blask i elastyczność, pojawiają się zmarszczki. Oczywiście organizm z wiekiem naturalnie traci nawilżenie i nie da się tego procesu powstrzymać. Również samo picie wody nie złagodzi tego procesu.

Na stan skóry oprócz wody mają wpływ także takie składniki jak: peptydy, kwasy tłuszczowe omega 3 i 6, przeciwutleniacze. Dobrym źródłem tych substancji są nie tylko napoje i kremy, ale w szczególności pożywienie. Zadbajmy aby w diecie nie zabrakło: owoców, warzyw, kasz, ryb i owoców morza, orzechów, pestek.

Jaka dawka wody jest właściwa?

Przeglądając poradniki o zdrowiu, najczęściej można natknąć się na informację, że dorosły człowiek powinien wypijać około 2 litry wody dziennie. Dokładna ilość zależy od indywidualnych uwarunkowań: płci, wieku, wagi i stylu życia. Wspomniane 2 litry zalecane są dla osoby ważącej 70 kilogramów. WHO zaleca spożywanie nawet 3 litrów wody dziennie. W ciągu dnia organizm traci około 2,5 litra wody, różnymi drogami: podczas wydalania, z potem, z dróg oddechowych.

Najważniejszym regulatorem gospodarki wodnej są nerki, bez przerwy filtrujące krew. Na zapotrzebowanie na wodę wpływ ma pora roku, przemiana materii, rodzaj wykonywanych zajęć. Większe dawki wody są konieczne: podczas upałów, wysiłku fizycznego, w czasie mrozów (do ogrzania ciała), w czasie choroby z wysoka temperaturą, biegunką, przy zaburzeniach pracy nerek i cukrzycy. Zapotrzebowanie na wodę zwiększa się również po spożyciu posiłku wysokokalorycznego, słonego, pikantnego. Również osoby pijące duże ilości kawy i herbaty powinny pić więcej wody. Często zwraca się również uwagę, że nie ilość wody a jej jakość, dostarczana także w formie pokarmów półpłynnych jest najważniejsza.

Jak pić wodę?
Ważne jest aby spożywać wodę regularnie, małymi porcjami, w ciągu całego dnia, a nie wypijać dużą ilość naraz, ponieważ w ten sposób obciążamy nerki. Gdy w krótkim czasie wypijamy dużą ilość wody, nasz organizm nie jest przygotowany aby sobie z nią poradzić. Skutkiem są nieprzyjemne wzdęcia oraz przeciążenie układu krwionośnego i limfatycznego. Substancje odpadowe i nadmiar płynów nie są wtedy prawidłowo przetwarzane i gromadzą się w organizmie, co z kolei objawia się opuchnięciami, wodnym cellulitem. Aby się przed tym ochronić zaleca się wypijanie co określony czas podobnych ilości wody, analogicznie do regularnego spożywania posiłków. Istotne jest dbanie o równowagę sodowo-potasową, sód zatrzymuje wodę w organizmie, a potas wydala, zwracajmy więc uwagę na zawartość anionów w wodzie mineralnej. Sprawdzonym sposobem jest noszenie małej butelki wody w torbie, gdzie zawsze jest pod ręką, sięgamy więc po nią odruchowo. Dla urozmaicenia smaku warto dodać do wody ulubione owoce lub liście mięty.

Jakie napoje wybrać?

Zastanawiamy się czy takie napoje jak kawa, herbata, soki mogą zastąpić czystą wodę. Na pewno rodzaj wybieranego napoju ma znaczenie. Zbawienne dla zdrowia jest wykluczenie z jadłospisu napojów gazowanych czy soków pełnych konserwantów i cukru. Jaką natomiast wybrać wodę?

Woda wodzie nierówna
Czym się kierować? Niestety czasem butelkowane wody, które kupujemy w sklepach, są niczym więcej jak oczyszczoną „kranówką” lub wręcz zawierają jeszcze więcej od niej składników chemicznych. Zwodnicze są również napisy na etykietach „woda mineralna”. Sugerują nam że taki napój zawiera dużą ilość minerałów. Prawdziwa woda mineralna zawiera 1000mg (1g) minerałów w litrze. Jeśli zawartość ta jest niższa mamy do czynienia z wodą źródlaną. Jeśli przefiltrujemy zwykła wodę przez najtańszy filtr( dzbankowy lub kranowy), nie tylko nie będzie gorsza jakościowo od wody ze sklepu, ale nawet lepsza. Na pewno będzie pozbawiona konserwantów. Filtry eliminują z wody wodociągowej chlor oraz metale, które mogą pochodzić z instalacji. Wybierając wodę należy zwrócić uwagę na stan zdrowia. Osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny unikać wód charakteryzujących się wysoką zawartością sodu, a wybierać te z wysoką zawartością magnezu. Dla chorych na osteoporozę dobra będzie woda bogata w wapń. Dla kobiet w ciąży i niemowląt polecane są wody źródlane. Osoby pracujące fizycznie powinny wybierać wody bogate w sód i potas.