Przyczyny bólów stawów

Za potoczną nazwą reumatyzm kryje się wiele różnych dolegliwości. Różnią się przyczynami i przebiegiem , łączy je natomiast efekt- ataki bólu, przykurcze, niemożność wstania z łóżka. Problem jest kolosalny, codziennie zmagają się z nim miliony Polaków.

zestaw na ból stawów

Skąd się biorą problemy ze stawami?

Kiedyś choroby reumatyczne kojarzono z podeszłym wiekiem, kiedy to organizm „naturalnie” traci formę i pojawiają się różne dolegliwości. Niestety obecnie zwyrodnienie stawów dotyczy około połowy ludzi po 50-tym roku życia, przybywa też pacjentów bardzo młodych 20-30-letnich. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy, wymienia się siedzący tryb życia: do pracy jeździmy samochodem, później spędzamy wiele godzin przy biurku i niestety często nie potrafimy zmusić się do ruchu w czasie wolnym. Co gorsza, takie przyzwyczajenia przenosimy na nasze dzieci: odwozimy je do szkoły, zwalniamy z lekcji wychowania fizycznego. Dodać do tego złą dietę i problem ze stawami może nas dopaść dużo wcześniej niż się spodziewamy.

Objawy problemów ze stawami

Nasz niepokój powinny wzbudzić takie objawy jak: „chrupanie w kościach”, zgrzytanie, silny ból przy podnoszeniu, wchodzeniu po schodach, wstawaniu z krzesła.

Jak dbać o stawy

Zapamiętaj! W trosce o stawy należy:

  • - ubierać się ciepło, ale w przewiewne, naturalne tkaniny,
  • - dużo spacerować i gimnastykować się,
  • - zażywać kąpieli z rozpuszczonymi w wannie preparatami solanek,
  • - zdrowo się odżywiać, w diecie powinny się znaleźć duże ilości białka, magnezu oraz witaminy D,
  • - koniecznie zwalczyć otyłość.

Żywność w walce o zdrowe stawy

Zaskakujące jest jak wiele w przypadku choroby stawów zależy od nas samych. Kluczowa jest odpowiednia dieta. Żywność to naturalne źródło substancji budulcowych dla stawów i kości. Zmieniając nawyki żywieniowe, wprowadzając do diety odpowiednie produkty możemy wręcz zahamować stan zapalny i bóle.

Po pierwsze: nabiał

Twaróg, mleko, kefir, jogurt naturalny. Te produkty są źródłem pełnowartościowego białka, budującego chrząstkę oraz wapna budulca kości. Koniecznie wprowadź je do codziennej diety. Białko tego pochodzenia jest w przypadku chorób stawów dużo cenniejsze od białka zwierzęcego (którego nadmiar może mieć negatywne skutki- zwiększenie wydzielania wapnia z moczem, czyli hiperkalciurię).

Po drugie: zboża i rośliny strączkowe

Zaleca się spożywanie pieczywa pełnoziarnistego oraz razowego, ryżu (koniecznie niełuskanego), makaronów razowych, otrębów i warzyw strączkowych . Produkty te są cennym źródłem błonnika i witamin z grupy B. Regularne spożywanie pomoże Twojemu organizmowi w produkcji mazi stawowej, zmniejszającej tarcie w stawach poprzez smarowanie powierzchni chrząstek.

Po trzecie: ryby, oliwa

Ryby morskie (śledź, halibut, makrela, tuńczyk) powinno się jeść minimum dwa razy w tygodniu. Są źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, poprawiających ruchomość stawów. Dodatkowo nasilają produkcję hormonów tkankowych łagodzących stany zapalne. Witamina D , która znajdziemy w rybach tłustych ułatwi przyswajanie wapna i złagodzi stany zapalne. W wielu źródłach możemy znaleźć potwierdzające skuteczność ryb doniesienia: wśród ludności Grenlandii reumatoidalne zapalenie stawów występuje niezwykle rzadko i ma łagodny przebieg. Uczeni sugerują, że to właśnie dieta bogata w kwasy omega-3 stoi za tym stanem rzeczy.

Orzechy włoskie, siemię lniane, oleje lniany i rzepakowy oraz oliwa z oliwek również są naszym sprzymierzeńcem w trosce o zdrowe stawy. Oprócz kwasów omega-3 dostarczają sporo witaminy E, która ma działanie przeciwzapalne.

Po czwarte: Wielka Piątka oraz warzywa i owoce

Związki siarki zawarte w Wielkiej Piątce, czyli: czosnku, cebuli, jajkach, imbirze i warzywach krzyżowych, sprzyjają produkcji cząstek tzw. metalotionein, które działają jak „gąbeczki” i wyłapują związki metali ciężkich. Siarka ponadto ogranicza wytwarzanie hormonów tkankowych podtrzymujących stan zapalny. Analogiczne właściwości mają: kurkuma, anyż, goździki oraz bazylia, chrzan, majeranek, cząber, mięta i szałwia. Przyprawy dodatkowo wspomagają trawienie i przyśpieszają przemianę materii, a to ułatwia walkę z otyłością.

Dobry stan stawów wspomoże jedzenie warzyw i owoców w szczególności: marchewka, ogórki, pietruszka, por, brokuły, buraki, seler, kiełki, truskawki, żurawina, cytrusy, owoce dzikiej róży. Są one źródłami antyoksydantów, opóźniających proces starzenia się stawów i zapobiegających powstawaniu stanu zwyrodnieniowego. Witamina C jest niezbędna w procesie wytwarzania kolagenu, budującego chrząstkę, poprawiającego stan tkanki łącznej i odpowiadającego za kondycję stawów i ścięgien.

Po piąte: zioła

Dobroczynna moc natury wspiera nasze zdrowie na wielu polach. Nie inaczej jest w przypadku pojawiających się problemów ze stawami. Istnieje wiele preparatów zalecanych jako środek wspomagający w walce z dolegliwościami.

Przede wszystkim wspomniana już witamina C, wspomagająca procesy wytwarzania kolagenu. By dostarczyć ją organizmowi w większej ilości warto zastanowić się nad zaopatrzeniem domowej apteczki w naturalne preparaty jak: mielony owoc dzikiej róży lub rokitnika. Zwłaszcza, że ich zażywanie nie będzie uciążliwe. Wystarczy, że położymy na stole pojemnik z sproszkowanymi owocami i zjemy łyżeczkę dziennie podczas jednego z posiłków. Co więcej możemy bez obaw podzielić się z resztą domowników. Zażywanie naturalnej witaminy C (w odróżnieniu od syntetycznej!) będzie z korzyścią dla odporności, ochroni przed przeziębieniami, wzmocni układ sercowo- naczyniowy, obniży poziom „złego” cholesterolu i wpłynie pozytywnie na stan skóry. To wszystko bez obciążania wątroby i skutków ubocznych.

Kolejnym przykładem jest rozpowszechniona na krajowych łąkach roślina- mniszek lekarski. Znany jest zwłaszcza osobom borykającym się z chorobami układu pokarmowego. Natomiast mniej powszechna jest wiedza o możliwości leczenia za jego pomocą dolegliwości reumatycznych.

We wzmocnieniu stawów oraz w przypadku pojawiających się już dolegliwości pomogą mieszanki ziołowe zawierające boswellię. Boswellia serrata to pełna nazwa drzewa- kadzidłowca rosnącego w Indiach oraz Afryce. Z drzew tego gatunku pozyskuje się żywicę, cenioną głównie za walory zapachowe i używaną w produkcji kadzideł- stąd nazwa drzewa. Ważniejszą jednak zaletą tej niezwykłej rośliny jest działanie lecznicze. Preparat skutecznie wzmacnia organizm zmagający się z chorobami reumatycznymi. Kwas bosweliowy zawarty w preparacie wspiera hamowanie degradacji glikozaminoglukanów – dzięki temu pomaga zapobiegać niszczeniu chrząstki stawowej. Skuteczność preparatu potwierdzają badania przeprowadzone w USA i Indiach [1]. Badania kliniczne przeprowadzono na grupie pacjentów cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów. Wszyscy badani mieli typowe objawy tej choroby: poranną sztywność stawów, trudności z chodzeniem, wykonywaniem domowych prac, zaciskaniem dłoni. Otrzymywali po 200 mg ekstraktu z Boswellia 3 razy dziennie przez 4 tygodnie; u 70% zmniejszyła się poranna sztywność stawów, 53% oceniło efektywność terapii jako dobrą, tylko 10% nie odczuło poprawy.

Po szóste: kąpiele

W profilaktyce chorób stawów bardzo skuteczne są kąpiele z solanką siarczkową z naturalnych źródeł. Mają one długą tradycję w polskich uzdrowiskach, gdzie stosowane są już od 150 lat. Źródła siarczkowe znajdują się w Polsce m.in. w Solcu-Zdroju, Busku-Zdroju, Swoszowicach, Krzeszowicach i Horyńcu. Odpoczynek w basenie z taką wodą zmniejsza dolegliwości bólowe i obrzęki oraz poprawia ruchomość stawów. Jako, że siarka jest ważnym składnikiem kwasu chondroitynosiarkowego, regenerującego chrząstkę stawową, kąpiele w wodach siarczkowych wskazane są w pooperacyjnym leczeniu stawu biodrowego oraz chorobach takich jak: zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, dyskopatia, reumatoidalne zapalenie stawów. Kąpiel polega na zanurzeniu się po brodę w wodzie o temperaturze 35-37° C. Powinna ona trwać nie dłużej niż 10-15 min. Po każdym zabiegu trzeba odpocząć co najmniej godzinę, leżąc.

[1] strona internetowa: http://naukadlazdrowia.pl/kadzidlo-na-reumatyzm-kwasy-bosweliowe-z-boswellia-serrata