Sztuka parzenia ziół, czyli jak prawidłowo parzyć zioła i owoce

Sposób w jaki przygotujemy napar ziołowy wpływa na efektywność działania zawartych w nim związków leczniczych. Gdy zaparzamy suszone zioła, kwiaty lub owoce musimy pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym będziemy cieszyć się doskonałym smakiem, aromatem, a przede wszystkim osiągniętymi korzyściami dla zdrowia.

naturalne witaminy

Temperatura wody

Warto wspomnieć, że temperatura wody po zagotowaniu po 3-4 min. to ok.95°C, dopiero po 12-17 min. osiąga temperaturę 70-85°C. Tempo spadku temperatury zależy oczywiście od objętości wody czy otoczenia, w jakim się znajdujemy.

Zioła

Zioła znajdują szerokie zastosowanie w wielu dolegliwościach. Kiedyś stosowały je nasze babcie, dziś odkrywamy je na nowo. Pić można je profilaktycznie, ważne aby po zaobserwowaniu poprawy nie przerywać ich stosowania. Zioła należy pić świeżo parzone, zaleca się aby pomiędzy czasem zaparzenia a spożycia nie mijało więcej niż kilka godzin. Do parzenia ziół nie powinno stosować się naczyń aluminiowych oraz uszkodzonych (np. z odpryśniętą emalią).

Sposoby przyrządzania ziół
Napary

Naparzanie ziół pozwala wydobyć z nich substancje czynne do wyciągu wodnego. Napary spożywa się zaraz po przygotowaniu. Przyrządza się je z surowców zawierających olejki lotne lub z ziół nie znoszących długiego gotowania.

Zioła zalewa się wrzącą wodą, następnie ogrzewa pod przykryciem (na „łaźni wodnej”) przez 10-15 minut. Po przestudzeniu (5-10 minut) napój należy odcedzić.

Odwary

Rozdrobnione zioła zalewa się wodą o temperaturze pokojowej, dokładnie miesza, a następnie doprowadza do wrzenia na wolnym ogniu. Czas gotowania uzależniony jest od rodzaju surowca: surowce nieodporne na działanie wysokiej temperatury gotuje się około 5 minut, surowce odporne lub bardzo twarde (korzenie lub korę) 10- 30 minut. Po przestudzeniu napój należy odcedzić.

Ten sposób parzenia polecany jest zwłaszcza dla ziół zawierających duże ilości krzemu (pokrzywa, skrzyp, podbiał, rdest ptasi) lub rutyny (dziurawiec zwyczajny, mięta pieprzowa, czarny bez, ziele gryki).

Odwaro-napar

Sporządzimy jeśli chcemy przygotować napój z mieszanki ziół, z których część jest odporna na wysoką temperaturę, a część nie. Najpierw należy przygotować odwar z ziół wymagających gotowania, następnie tym odwarem zalać resztę ziół.

Płatki kwiatów

Gdy parzymy kompozycje kwiatowe, musimy pamiętać o delikatności kwiatów. Aby nie stracić cennych właściwości płatki zalewamy wodą o temperaturze 96°C. Najlepiej zaparzać je w dzbanuszku szklanym lub porcelanowym, pod przykryciem. W zależności od preferencji intensywności smaku przelewamy zawartość do filiżanki w dogodnym dla nas czasie. Wiele rodzajów kwiatów można zaparzać kolejny raz.

Suszone owoce

Suszone owoce najlepiej przygotować w termosie. Jedną lub dwie łyżeczki owoców zalewamy niewielką ilością wrzącej wody i pozostawiamy na kilka godzin. Najlepiej przygotować je wieczorem i pozostawić na noc. Po takim upływie czasu owoce są miękkie i smaczne. Idealnie nadają się jako dodatek do jogurtów, płatków owsianych, sałatek, omletów. Można również spożyć je z miodem.

Rooibos

Inaczej czerwonokrzew afrykański, choć kojarzy się w pierwszej chwili z herbatą, nie ma z nią wiele wspólnego. Uprawiany jest wyłącznie w Republice Południowej Afryki, dzięki przystosowaniu do tamtejszych warunków nie wymaga sztucznych środków ochrony roślin Co z kolei przysparza mu coraz większej popularności wśród koneserów. Do sporządzania napoju wykorzystuje się suszone i pocięte liście i gałązki. Rooibos nie zawiera kofeiny, ma mało garbników. Znajdziemy w nim witaminę C, składniki mineralne i przeciwutleniacze.

Sposoby parzenia rooibos
  • 1. Susz zalać wodą o temperaturze 95°C (nie wrzątkiem!), pozostawić na 4-5 minut. Czas parzenia można wydłużyć lub skrócić, w przypadku Rooibos nie spowoduje to powstania szkodliwych związków. Susz często jest bardzo drobny, jeśli nie lubimy „fusów” warto użyć papierowego filtru lub zaparzacza.
  • 2. Napój można również przygotować w żaroodpornym garnuszku na wolnym ogniu. Czas gotowania to około 10 minut
  • 3. Rooibos smakuje doskonale także jako herbata mrożona. Trzy łyżki suszu zalewamy litrem wrzącej wody. Zaparzony napój przecedzamy, dodajemy sok z połowy cytryny i łyżkę miodu, pozostawiamy do ostudzenia, po czym wkładamy na kilka godzin do lodówki.

Szczegółowy opis naszych produktów - herbatek ziołowych, owocowych, kwiatowych jak i funkcjonalnych, znajdziesz TUTAJ>>. Zapytaj o nasze produkty w najbliższym sklepie ze zdrową żywnością!