Kierunek zdrowie, czyli gdzie szukać witamin

Zdrowy styl życia wielu z nas kojarzy się z trudem i wyrzeczeniami, a wcale tak być nie musi! Gubimy się w gąszczu „dobrych rad”: artykuły w gazetach, reklamy, programy telewizyjne, fora i blogi.. Po kilku próbach i sprzecznych opiniach dajemy za wygraną i mimo szczerych chęci nie zmieniamy przyzwyczajeń na „zdrowsze”.

naturalne witaminy

Gdzie szukać witamin?

Chcę Was dziś przekonać, że nie wolno się zniechęcać. Składniki pokarmowe mogą być dostarczane w postaci różnych produktów, dlatego wiele sposobów odżywiania i diet może być uznane za zdrowe. Nie musimy zastosować dosłownie każdego zalecenia, na początek warto zacząć od rzeczy najprostszych.

Żyjąc w pośpiechu, w niekorzystnych warunkach środowiska, nie zauważamy wyjaławiania naszego organizmu z najważniejszych składników odżywczych. Dla odporności oraz właściwej kondycji tkanek i narządów, organizmowi niezbędne są witaminy i minerały. W momencie gdy niedobór zaczyna być poważny, organizm alarmuje, a my zauważamy niepokojące objawy: zmęczenie i brak koncentracji, pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci, brak apetytu.

Organizm ludzki nie jest w stanie syntetyzować tych związków, musimy sami je dostarczyć, w mądrej, zbilansowanej diecie. Uważajmy jednak na pułapki. Sprytni producenci żywności, dodają syntetyczne witaminy nawet do wysoko przetworzonej żywności, przyciągając konsumentów szukających najprostszych rozwiązań (ale czy najlepszych?).

Gdzie więc szukać witamin? W naturalnej żywności czy w suplementach, a może jest jeszcze inna droga?

Najważniejsze informacje o witaminach w pigułce:

  • organizm człowieka nie potrafi wytwarzać witamin, dlatego musimy dostarczać je wraz z pokarmem
  • organizm nie potrafi również większości witamin magazynować, ewentualne nadwyżki są wydalane. W związku z tym liczy się systematyczność, musimy porcję witamin dostarczać każdego dnia.

Witaminy dzielimy na dwa rodzaje:

  • Rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). Oznacza to, że jedynym sposobem ich dostarczenia jest spożycie tłuszczu, którego odpowiednia ilość powinna znaleźć się w naszej diecie. Witaminy te są magazynowane w tkankach, a następnie wydalane z kałem. Uwaga, ze względu na możliwość kumulowania w organizmie, gdy zażywamy suplementy zawierające te cztery witaminy, bez konsultacji z lekarzem, bardzo łatwo o przedawkowanie, może to nam poważnie zaszkodzić
  • Rozpuszczalne w wodzie (wit. z grupy B i wit. C). Ich nadmiar jest wydalany z moczem, właściwie na bieżąco. Zapasy tych witamin, musimy uzupełniać każdego dnia. Cechuje je ponadto wrażliwość na wysokie temperatury. Dlatego w produktach „ugotowanych i usmażonych” będzie ich bardzo mało (wyjątek stanowi gotowanie na parze).

Naturalne witaminy lepsze niż syntetyczne

Organizmu nie da się oszukać. Największe korzyści uzyskamy z witamin naturalnych, zawartych w warzywach i owocach. Dzieje się tak, ponieważ obok witamin w roślinach znajduje się wiele związków, które ułatwiają przyswajanie witamin, przedłużają ich trwałość, a nawet potęgują dobroczynne działanie. Związków tych nie znajdziemy w specyfikach aptecznych. Tak naprawdę niemożliwym jest stworzenie tabletki, która zawierałaby w sobie tak wiele skomplikowanych związków, harmonijnie współpracujących ze sobą. Związkami takimi są np. flawonoidy, zawarte np. w aronii i jagodach. Przedłużają one trwałość witamin A, C i E, chroniących nas przed wolnymi rodnikami. Wniosek stąd taki, że lepiej pokusić się o owocowy deser niż multiwitaminę (taniej i zdrowiej).

W warzywach i owocach znajdziemy niemal wszystkie istniejące witaminy. Wyjątkiem jest wit. D, syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych, oraz wit. B12, występująca wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Podsumowanie

Aby żyć zdrowo koniecznie wykonaj pierwszy krok! Twój organizm potrzebuje witamin. Pamiętaj o codziennej dawce świeżych warzyw i owoców oraz produktów pochodzenia roślinnego. Na pewno wśród setek dostępnych dziś produktów znajdziesz coś smacznego dla siebie.

Polecamy
  • Wypijać podczas śniadania kwiatową lub owocową herbatę. Zwróć uwagę na skład, unikaj aromatów , sztucznych barwników czy substancji słodzących.
  • Owoce i płatki kwiatów z zaparzonej herbaty dodaj do jogurtu lub płatków śniadaniowych. Skorzystasz wtedy najbardziej, w suszu znajduje się wiele dobroczynnych składników. Zwłaszcza owoce idealnie wzbogacą smak owsianki. Można je również połączyć z miodem.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszych herbat z naturalnych produktów, pełnych witamin i minerałów. Pełna oferta dostępna TUTAJ>>


Pytaj o nasze produkty w swoim sklepie ze zdrową żywnością!